Dijital Dönüşümün Havacılık ve Savunma Sanayi Üzerindeki Etkileri


Dijital Dönüşümün Havacılık ve Savunma Sanayi Üzerindeki Etkileri

Özet: Havacılık ve savunma sanayi her zaman teknolojik ilerlemelerin ön saflarında yer almıştır. Dijital teknolojiler havacılık ve savunma endüstrisinde rekabet etmek için gerekli hale gelmiştir. Bugün, birçok ülke ve savunma sanayi şirketi dijital yatırımlara öncelik vermekte ve rekabet avantajı elde etmek için gerekli olan geniş stratejik hamleleri yapmaktadır. Öyle ki ülkeler güvenliklerini sağlayamazsa o ülkelerdeki hiçbir endüstrinin ayakta kalması mümkün olmaz. Bu yazımızda havacılık ve savunma endüstrisinde dijital dönüşüm ve yapay zekânın bu endüstriye etkilerini inceleyeceğiz.

Havacılık ve Savunma Sanayinde Dijital Dönüşüm Nedir?

Dijital dönüşüm birden çok endüstri üzerinde büyük çapta etkiler yaratmıştır. Günümüzde müzik endüstrisinden (Spotify) ulaşıma (Uber) kadar birçok sektör üzerinde dijitalleşme etkilerini görmemiz mümkündür. Dijital dönüşüm, aslında var olan dijital teknolojilerin toplum yaşamına uygulanmasıyla ortaya çıkan değişiklikler olarak tanımlanabilir. Bir caddede yürürken ya da bir kahve dükkânında otururken her yerde bulunan akıllı telefonlarına odaklanmış gözlere baktığımızda aslında bu dönüşümün ilk olarak bizlerin hayatlarını değiştirdiğini görebiliriz. İşletmeler ve endüstriler açısından dijital dönüşüm ise teknolojilerin ve trendlerin, kurulu iş uygulamalarını değiştirdiği ve işletmelerdeki yeni yaklaşımları mümkün kılmak için yarattığı potansiyel değeri desteklemekten ibarettir. Kısaca dijital dönüşüm elle tutulur bir ürün ya da teknoloji değil, var olan teknolojilerin toplum hayatına ve üretim sistemlerine belirli amaçlar için uygulandığı bir süreçtir. Bu amaçlar genel olarak operasyonları iyileştirmek, gelirleri artırmak ve inovasyonu teşvik etmektir.

Havacılık ve Savunma Sanayini Şekillendiren Dijital Teknolojiler Nelerdir?

Diğer sektörlerde de olduğu gibi, Endüstri 4.0’ı tetikelyen teknolojiler havacılık ve savunma sanayini de yeniden şekillendirmektedir. Havacılık ve savunma sanayi şirketleri operasyonlarını geliştirmek, gelirlerini artırmak ve inovasyonu teşvik etmek için dijital teknolojileri kullanmaktadırlar. Bununla birlikte, bir şirketin dijital bir şirket olabilmesi için, belirli yeni teknolojileri uygulamaktan daha fazlasını yapması gerekir. Aynı zamanda etkin uygulamayı sağlamak için gereken geniş görüşlülük, araçlar, çalışma biçimleri, örgütlenme ve ortaklıklara sahip olmalıdır. Şirketler, başarılı olmak için dijital yatırımlarının müşteri ihtiyaçlarını ve önemli iş hedeflerini karşıladığından emin olmalıdır.



Şirketler dijital dönüşümlerini gerçekleştirip operasyonel verimliliklerini artırmak için dijitalleşmeyi tüm iş kollarına ve tüm operasyon bölümlerine uygulamak istemektedirler. Şimdi bu teknolojilerin nerelerde kullanıldığına kısaca bakalım.

·         Program yönetimi: Şirketler program yönetimi faaliyetlerini organize etmek ve planlamak için büyük veri ve analitik uygulamakta ve bulut sistemlerden yararlanabilirler.

·         Tasarım ve geliştirme: Üst düzey araştırma, teknoloji geliştirme ve prototiplemeyi desteklemek için 3D prototip oluşturma ve simülasyon tabanlı tasarım sistemleri kullanılabilir.

·         Üretim:  Şirketler, üretimi hızlandırmak ve maliyetleri düşürmek için yeni dijital teknolojiler üretmekte ve kullanmaktadırlar. Örneğin, kalite denetimlerini gerçekleştirmek için artırılmış gerçeklik, fabrika içindeki parçaları hareket ettirmek için özerk otonom araçlar, yedek parça üretmek ve böylece stokları önlemek için katmanlı üretim günümüzün önemli teknolojilerindendir.


·         Tedarik zinciri:  Firmalar, teslimat sürelerini kısaltan kararları kolayca alabilmek için bilgisayarlı karar destek sistemleri, ihtiyaçları tahmin etmek ve maliyetleri düşürmek için veri analizi ve tedarikçilerin performansını izlemek için çeşitli işbirliği portalları kullanabilirler.


·         Hizmet: Şirketler saha mühendislerine mobil cihazlar ve teknolojiler hakkında ayrıntılı bilgi ve teknik dokümantasyon sağlayarak bu teknolojilere entegre olmalarını sağlamayı amaçlamaktadırlar. Ayrıca, operatörlerin onarım yapmalarına rehberlik etmek için artırılmış gerçekliği kullanabilirler. Böylece ürünlerinin geri dönüş süresini önemli ölçüde azaltabilirler.

Şirketler yeni müşteriler edinmek, daha derin müşteri ilişkileri kurmak ve müşteri memnuniyetini ve satışları artırmak için yeni dijital yetenekler kullanmaktadırlar. Örnekler, müşterilere satılan ekipmanın çalışma süresini artırmak, yedek parçaların satışını optimize etmek, envanteri yönetmek için yapay zekâ kullanmak ve tahmine dayalı analizin uygulanmasını içerir. Özellikle ümit vadeden bir uygulama olarak “dijital ikizlerin” (fiziksel nesnelerin dijital temsili) kullanımı, tasarım sürecinin daha erken aşamalarında müşterileri kapsayacak şekilde artırılmış veya sanal gerçeklik ile birleştirilmiştir. Dijital ikizlerin kullanımı pahalı ve iş geciktirici tasarım değişikliklerine olan ihtiyacı en aza indirebilir. Bu bağlamda havacılık ve savunma sanayi şirketleri müşterilerin yeni ürün kabiliyetlerini sanal olarak deneyimleyebilecekleri ve tasarımlara girdi sağlayabilecekleri sürükleyici merkezler inşa ederek güzel geri dönüşler yakalayabilirler.

Dijital Bir Şirket Olmak İçin Nasıl Bir Yol İzlenmelidir?

Havacılık ve savunma sanayi şirketleri yeni bir dijital stratejiyi başlatmadan önce yeteneklerindeki anahtar boşlukları ve en önemli zorlukları ortaya çıkarmak için mevcut düzeylerini iyi değerlendirmelidirler. Bir şirket başlangıç noktasını belirledikten sonra, güçlü yanlarını daha da güçlendirmek ve zayıf yönlerini ele almak için bir program tasarlayabilir.


·         Tepeden alta kadar bir geniş görüşlülük oluşturulması ve üst kültürün değişiminin ele alınması: Şirketler, liderlerinin dijital girişimin tonunu belirlediğinden ve yeni yetenek, araç ve çalışma modellerine yatırım yapmaya hazır olduklarından emin olmalıdırlar. Dijital işgücünün hızla değer üretmesini sağlamak için, gerekli dijital araçları ve çalışma modellerini ve destekleyici kültürü sağlanmalıdır.

·         Dijital liderlerin atanması ve dijital projeler için bir kontrol kulesi kurulması: Dijital dönüşümü isteyen, bu alana ilgili ve bilgi seviyesi yüksek yöneticilerin liderliklerini sergileyebilecekleri üst düzey pozisyonlara atanması dijitalin dönüştürücü niteliğini hızlandıracaktır.  Ayrıca tüm üst düzey yöneticilerin dönüşüme istekli olması ve konuların her birimde ayrı ayrı takibi, raporlanması ve paylaşılması gibi geniş çaplı katılım başarıyı hızlandıracaktır. Dijital kontrol kulesi, işlevler ve iş birimleri gözetilerek, araçların ve uzmanlığın ölçekler halinde uygulanmasını ve kuruluş çapında paylaşılmasını sağlar. Buna ek olarak, dijital hızlandırıcı yaklaşımı (“yap-işlet-devret” olarak da bilinir), çok sayıda çalışanı yeni teknolojilerin nasıl uygulanacağı ve ayrıca geniş ve hızlı bir şekilde dijital kültürün nasıl uygulanacağı konusunda eğitmek için kullanılabilir.




·         Sistem düzeyinde düşünmek:  Ölçek elde etmek ve etkiyi arttırmak için fonksiyonları kapsayan öncülleri çalıştırmak gerekir. Tedarik zincirinde, imalatta ve tasarımda olduğu gibi, dijital ikizleri kullanmaya ve üretimi hızlandırmaya odaklanan karşılıklı dijital girişimleri güçlendirmek gerekmektedir.


·         Yeni kaynaklardan eğitim ve yetenek alınması: Dijital becerilere sahip yeni çalışanları işe alarak ve mevcut çalışanları yeniden eğiterek şirketin dijital yetenek havuzunu genişletmek büyük faydalar sağlayacaktır. 


·         Operasyonel maliyet tasarrufu, gelir artışı ve inovasyon için hedeflerin belirlenmesi ve sonuçların izlenmesi:  Hemen hemen her tür yatırımın olumlu sonuçları vardır. Dijitalleşme yoluyla ulaşılabilen belirli iş hedeflerinin belirlenmesi, CDO tarafından yönetilen girişimlerin benimsenmesine ve desteklenmesine yardımcı olacaktır.


·         Çevik, esnek ekipler kurulması hızlı ürün geliştirme: Girişimleri yönlendirmek ve inovasyonu hızlandırmak için bu ekipler kuruluş çapında dağıtılmalıdır. Amaç, yeni, inavatif, canlı bir ürünü hızlı bir şekilde geliştirmek ve daha sonra iterasyon yoluyla son hale getirmektir.


·         Teknolojinin “yapılıp yapılmayacağına” karar verilmesi: Şirketler, hangi teknolojilerin şirket içinde geliştirileceğini veya ortaklıklar yoluyla edeceklerini dikkatle değerlendirmelidir. Birçok durumda şirketler, teknoloji sağlayıcılarından veya diğer şirketlerden, destekleyici veri mimarisi de dâhil olmak üzere bir dijital girişimin yapı taşlarını elde edebilirler. Havacılık ve savunma değer zincirindeki şirketler veri sahipliği için rekabet etmekte ve veriden para kazanmak için kendi yaklaşımlarını tasarlamaktadırlar. Bu rekabetçi ortamda, bir şirket fırsatlar ortaya çıktıklarında onları yakalayabilmesi için çevikliğini korumalıdır.

Bir şirketin dijital teknolojiye yaptığı yatırımın başarı ile ilişkili olmaması, hem bir uyarı işareti hem de bir umut ışığıdır. Yarışmaya katılanlardan; yatırım kararlarını iyi veren, doğru destekleyici yapıları, rolleri ve kültürü oluşturmak için bir vizyon tanımlayabilen şirketler başarılı olacaktır. Bununla birlikte, dijital yarışın bitiş çizgisi olmadığından, bugünün ön sıralarında yer alanlar yarın öndekileri takip edebilirler. Rakipler yaklaştıkça ilerlemek için şirketler dijital stratejilerinin sürekli geliştirmeli ve her zaman inovatif olmalıdırlar.


0 yorum:

Yorum Gönder