Dijital
Dönüşümün Havacılık ve Savunma Sanayi Üzerindeki
Etkileri
Özet: Havacılık ve savunma sanayi her zaman
teknolojik ilerlemelerin ön saflarında yer almıştır. Dijital teknolojiler
havacılık ve savunma endüstrisinde rekabet etmek için gerekli hale gelmiştir.
Bugün, birçok ülke ve savunma sanayi şirketi dijital yatırımlara öncelik
vermekte ve rekabet avantajı elde etmek için gerekli olan geniş stratejik
hamleleri yapmaktadır. Öyle ki ülkeler güvenliklerini sağlayamazsa o
ülkelerdeki hiçbir endüstrinin ayakta kalması mümkün olmaz. Bu yazımızda
havacılık ve savunma endüstrisinde dijital dönüşüm ve yapay zekânın bu
endüstriye etkilerini inceleyeceğiz.
Havacılık
ve Savunma Sanayinde Dijital Dönüşüm Nedir?
Dijital dönüşüm
birden çok endüstri üzerinde büyük çapta etkiler yaratmıştır. Günümüzde müzik
endüstrisinden (Spotify) ulaşıma (Uber) kadar birçok sektör üzerinde
dijitalleşme etkilerini görmemiz mümkündür. Dijital dönüşüm, aslında var olan
dijital teknolojilerin toplum yaşamına uygulanmasıyla ortaya çıkan
değişiklikler olarak tanımlanabilir. Bir caddede yürürken ya da bir kahve dükkânında
otururken her yerde bulunan akıllı telefonlarına odaklanmış gözlere
baktığımızda aslında bu dönüşümün ilk olarak bizlerin hayatlarını
değiştirdiğini görebiliriz. İşletmeler ve endüstriler açısından dijital dönüşüm
ise teknolojilerin ve trendlerin, kurulu iş uygulamalarını değiştirdiği ve
işletmelerdeki yeni yaklaşımları mümkün kılmak için yarattığı potansiyel değeri
desteklemekten ibarettir. Kısaca dijital dönüşüm elle tutulur bir ürün ya da
teknoloji değil, var olan teknolojilerin toplum hayatına ve üretim sistemlerine
belirli amaçlar için uygulandığı bir süreçtir. Bu amaçlar genel olarak operasyonları
iyileştirmek, gelirleri artırmak ve inovasyonu teşvik etmektir.
Havacılık
ve Savunma Sanayini Şekillendiren Dijital Teknolojiler Nelerdir?
Diğer sektörlerde de
olduğu gibi, Endüstri 4.0’ı tetikelyen teknolojiler havacılık ve savunma
sanayini de yeniden şekillendirmektedir. Havacılık ve savunma sanayi şirketleri
operasyonlarını geliştirmek, gelirlerini artırmak ve inovasyonu teşvik etmek
için dijital teknolojileri kullanmaktadırlar. Bununla birlikte, bir şirketin dijital
bir şirket olabilmesi için, belirli yeni teknolojileri uygulamaktan daha
fazlasını yapması gerekir. Aynı zamanda etkin uygulamayı sağlamak için gereken
geniş görüşlülük, araçlar, çalışma biçimleri, örgütlenme ve ortaklıklara sahip
olmalıdır. Şirketler, başarılı olmak için dijital yatırımlarının müşteri
ihtiyaçlarını ve önemli iş hedeflerini karşıladığından emin olmalıdır.
Şirketler dijital
dönüşümlerini gerçekleştirip operasyonel verimliliklerini artırmak için
dijitalleşmeyi tüm iş kollarına ve tüm operasyon bölümlerine uygulamak
istemektedirler. Şimdi bu teknolojilerin nerelerde kullanıldığına kısaca
bakalım.
·
Program
yönetimi: Şirketler program yönetimi faaliyetlerini organize etmek ve
planlamak için büyük veri ve analitik uygulamakta ve bulut sistemlerden yararlanabilirler.
·
Tasarım ve
geliştirme: Üst düzey araştırma, teknoloji geliştirme ve prototiplemeyi
desteklemek için 3D prototip oluşturma ve simülasyon tabanlı tasarım sistemleri
kullanılabilir.
·
Üretim: Şirketler, üretimi hızlandırmak ve maliyetleri düşürmek için
yeni dijital teknolojiler üretmekte ve kullanmaktadırlar. Örneğin, kalite
denetimlerini gerçekleştirmek için artırılmış gerçeklik, fabrika içindeki
parçaları hareket ettirmek için özerk otonom araçlar, yedek parça üretmek ve
böylece stokları önlemek için katmanlı üretim günümüzün önemli
teknolojilerindendir.
·
Tedarik zinciri:
Firmalar, teslimat sürelerini kısaltan kararları kolayca alabilmek için bilgisayarlı
karar destek sistemleri, ihtiyaçları tahmin etmek ve maliyetleri düşürmek için
veri analizi ve tedarikçilerin performansını izlemek için çeşitli işbirliği
portalları kullanabilirler.
·
Hizmet: Şirketler saha mühendislerine mobil
cihazlar ve teknolojiler hakkında ayrıntılı bilgi ve teknik dokümantasyon sağlayarak
bu teknolojilere entegre olmalarını sağlamayı amaçlamaktadırlar. Ayrıca,
operatörlerin onarım yapmalarına rehberlik etmek için artırılmış gerçekliği kullanabilirler.
Böylece ürünlerinin geri dönüş süresini önemli ölçüde azaltabilirler.
Şirketler yeni
müşteriler edinmek, daha derin müşteri ilişkileri kurmak ve müşteri
memnuniyetini ve satışları artırmak için yeni dijital yetenekler kullanmaktadırlar.
Örnekler, müşterilere satılan ekipmanın çalışma süresini artırmak, yedek parçaların
satışını optimize etmek, envanteri yönetmek için yapay zekâ kullanmak ve
tahmine dayalı analizin uygulanmasını içerir. Özellikle ümit vadeden bir
uygulama olarak “dijital ikizlerin” (fiziksel nesnelerin dijital temsili)
kullanımı, tasarım sürecinin daha erken aşamalarında müşterileri kapsayacak
şekilde artırılmış veya sanal gerçeklik ile birleştirilmiştir. Dijital
ikizlerin kullanımı pahalı ve iş geciktirici tasarım değişikliklerine olan
ihtiyacı en aza indirebilir. Bu bağlamda havacılık ve savunma sanayi şirketleri
müşterilerin yeni ürün kabiliyetlerini sanal olarak deneyimleyebilecekleri ve
tasarımlara girdi sağlayabilecekleri sürükleyici merkezler inşa ederek güzel
geri dönüşler yakalayabilirler.
Dijital
Bir Şirket Olmak İçin Nasıl Bir Yol İzlenmelidir?
Havacılık ve
savunma sanayi şirketleri yeni bir dijital stratejiyi başlatmadan önce yeteneklerindeki
anahtar boşlukları ve en önemli zorlukları ortaya çıkarmak için mevcut
düzeylerini iyi değerlendirmelidirler. Bir şirket başlangıç noktasını
belirledikten sonra, güçlü yanlarını daha da güçlendirmek ve zayıf yönlerini
ele almak için bir program tasarlayabilir.
·
Tepeden alta
kadar bir geniş görüşlülük oluşturulması ve üst kültürün değişiminin ele
alınması: Şirketler,
liderlerinin dijital girişimin tonunu belirlediğinden ve yeni yetenek, araç ve
çalışma modellerine yatırım yapmaya hazır olduklarından emin olmalıdırlar.
Dijital işgücünün hızla değer üretmesini sağlamak için, gerekli dijital
araçları ve çalışma modellerini ve destekleyici kültürü sağlanmalıdır.
·
Dijital
liderlerin atanması ve dijital projeler için bir kontrol kulesi kurulması: Dijital dönüşümü isteyen, bu alana
ilgili ve bilgi seviyesi yüksek yöneticilerin liderliklerini
sergileyebilecekleri üst düzey pozisyonlara atanması dijitalin dönüştürücü
niteliğini hızlandıracaktır. Ayrıca tüm
üst düzey yöneticilerin dönüşüme istekli olması ve konuların her birimde ayrı
ayrı takibi, raporlanması ve paylaşılması gibi geniş çaplı katılım başarıyı
hızlandıracaktır. Dijital kontrol kulesi, işlevler ve iş birimleri gözetilerek,
araçların ve uzmanlığın ölçekler halinde uygulanmasını ve kuruluş çapında
paylaşılmasını sağlar. Buna ek olarak, dijital hızlandırıcı yaklaşımı
(“yap-işlet-devret” olarak da bilinir), çok sayıda çalışanı yeni teknolojilerin
nasıl uygulanacağı ve ayrıca geniş ve hızlı bir şekilde dijital kültürün nasıl
uygulanacağı konusunda eğitmek için kullanılabilir.
·
Sistem düzeyinde
düşünmek: Ölçek elde etmek ve etkiyi arttırmak
için fonksiyonları kapsayan öncülleri çalıştırmak gerekir. Tedarik zincirinde,
imalatta ve tasarımda olduğu gibi, dijital ikizleri kullanmaya ve üretimi
hızlandırmaya odaklanan karşılıklı dijital girişimleri güçlendirmek
gerekmektedir.
·
Yeni
kaynaklardan eğitim ve yetenek alınması: Dijital becerilere sahip yeni çalışanları işe alarak ve
mevcut çalışanları yeniden eğiterek şirketin dijital yetenek havuzunu genişletmek
büyük faydalar sağlayacaktır.
·
Operasyonel
maliyet tasarrufu, gelir artışı ve inovasyon için hedeflerin belirlenmesi ve
sonuçların izlenmesi:
Hemen
hemen her tür yatırımın olumlu sonuçları vardır. Dijitalleşme yoluyla
ulaşılabilen belirli iş hedeflerinin belirlenmesi, CDO tarafından yönetilen
girişimlerin benimsenmesine ve desteklenmesine yardımcı olacaktır.
·
Çevik, esnek
ekipler kurulması hızlı ürün geliştirme: Girişimleri yönlendirmek ve inovasyonu hızlandırmak için bu
ekipler kuruluş çapında dağıtılmalıdır. Amaç, yeni, inavatif, canlı bir ürünü
hızlı bir şekilde geliştirmek ve daha sonra iterasyon yoluyla son hale getirmektir.
·
Teknolojinin
“yapılıp yapılmayacağına” karar verilmesi: Şirketler, hangi teknolojilerin şirket içinde
geliştirileceğini veya ortaklıklar yoluyla edeceklerini dikkatle
değerlendirmelidir. Birçok durumda şirketler, teknoloji sağlayıcılarından veya
diğer şirketlerden, destekleyici veri mimarisi de dâhil olmak üzere bir dijital
girişimin yapı taşlarını elde edebilirler. Havacılık ve savunma değer
zincirindeki şirketler veri sahipliği için rekabet etmekte ve veriden para
kazanmak için kendi yaklaşımlarını tasarlamaktadırlar. Bu rekabetçi ortamda,
bir şirket fırsatlar ortaya çıktıklarında onları yakalayabilmesi için çevikliğini
korumalıdır.
Bir şirketin dijital teknolojiye yaptığı
yatırımın başarı ile ilişkili olmaması, hem bir uyarı işareti hem de bir umut ışığıdır.
Yarışmaya katılanlardan; yatırım kararlarını iyi veren, doğru destekleyici
yapıları, rolleri ve kültürü oluşturmak için bir vizyon tanımlayabilen
şirketler başarılı olacaktır. Bununla birlikte, dijital yarışın bitiş çizgisi
olmadığından, bugünün ön sıralarında yer alanlar yarın öndekileri takip
edebilirler. Rakipler yaklaştıkça ilerlemek için şirketler dijital
stratejilerinin sürekli geliştirmeli ve her zaman inovatif olmalıdırlar.
0 yorum:
Yorum Gönder